Porsche 959 rekordný superšport

Legenda 80. rokov si drží niekoľko prvenstiev. Superšport, ktorý dnes pod milión eur nekúpite a za „archívny“ kus zaplatíte aj dva milióny, začal svoj debut v roku 1983 na autosalóne vo Frankfurte. Vtedy to bol len projekt Ultimate 911, avšak automobilka ho dokončila a za dva a pol roka prišiel na svet superšport Porsche 959.

Vyrábal sa v rokoch 1986-1993. Najskôr bol určený na závody rally skupiny B, avšak neskôr prešiel homologizáciou FIA a vďaka FIA sa dostalo sa na trh 230 limitovaných superšportov, ku ktorému sa bežný milionár ani nedostal.

Foto: Michal Stach

Porsche 959 je duchom deväťstojedenástka, zdieľa totiž závodný šesťvalcový boxer zo 70. rokov. Ako môžete vidieť na fotografii aj prvky interiéru sú dosť podobné Porsche 911. V 959 je zaujímavá technológia chladenia motora vzduchom aj vodou. Prevodovka je šesťstupňová manuálna a výkon motora je takmer 450 koní. Nastaviteľný podvozok, kolesá z horčíkovej zliatiny, prvenstvo systému monitorovania tlaku v pneumatikách, viacero dielov vystužených kevlarom.

Foto zdroj: Porsche AG

Automobil bol vyhlásený redakciou Motor Trend ako najrýchlejší a technologicky najmodernejší športový automobil v histórii. Drží si prvenstvo vo svete superšportov. Porsche 959 bol ako prvý superšport s pohonom 4×4. Biturbo motor dosahoval rýchlosť v závodnej verzii až 317 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h dosiahol za 3,7 sekundy.

Foto zdroj: Porsche AG
                                                                                                                                                                                  .
Suma 225.00 dolárov bola v tej dobe zanedbateľná oproti tomu čo automobilka dala do vývoja tejto legendy. No a z 230 kusov sa teda málokomu ušla táto špecialitka. Každopádne keď ste si chceli spraviť radosť v garáži, museli ste osobne prísť do Stuttgardu a tiež sa stalo, že ste mohli odísť naprázdno.
Zo známych tvári by o tom vedel čo to povedať napríklad taký tenista Boris Becker – on teda kľúčiky od Porsche 959 nedostal. Automobilka mu argumentovala, že je príliš mladý a neskúsený, aby mohol viesť takéto super auto, ale za to Danny Sullivan – víťaz Indianapolis 500, dirigent Herbert von Karajan alebo tenistka Martina Navrátilová sa stali šťastnými majiteľmi úžasného Porsche 959.
                                                                                                                                                                                  .