Porsche Boxster 986

Prvá generácia dvojmiestneho roadsteru s motorom umiestneným v strede pred zadnou nápravou zachránila automobilku Porsche takmer pred krachom. Mnohí sa mýlia v tom, ak si myslia že je to Carrera pre chudobných – tieto autá sú najmä po technickej stránke úpne odlišné.

Foto: archív

Porsche jednoducho potrebovalo exkluzívny roadster so sklápacou strechou „ostrými“ jazdnými vlastnosťami a nízkymi nákladmi na výrobu, no a tak sa rozhodli ušetriť výrobou no predovšetkým zdieľaním niektorých dielov interiéru a exteriéru – nie je však žiadne tajomstvo že automobilka Porsche v minulosti podobné veci robila.

Foto: interiér Boxstera S po facelifte

Azda najväčším „prešľapom“ pre mnohých vyznávačov Porsche vzduchom chladených motorov bol fakt že éra „vzducháčov“ sa končí modelom Porsche 993 no a na trh príde ešte k tomu model, ktorý zpredu vyzerá ako Porsche 911 a v skutočnosti je to „len“ Boxster. Dá sa povedať že si vyslúžil od mnohých veľa neštedrej pozornosti, avšak svoju pozíciu v rade športových áut zastáva dodnes.

Foto: archív

Oplatí sa?
S touto otázkou sa snáď stretávame najčastejšie ohľadom kúpy športového automobilu – roadsteru od Porsche, keďže sa zdá byť najlacnejší. Boxster 986 má veľmi kvalitný a exkluzívny interiér – je takmer celý zdieľaný s Porsche 996 a v Porsche predsa na detailoch záleží. Či už sú to kožou potiahnuté sedadlá, prístrojovka, dvere – dá sa povedať všetko je detailne prepracované a aj po rokoch v zachovalom modely nevidno opotrebovanie. O jazdných vlastnostiach sa ani nemusíme baviť, je to skrátka „mršné“ a silné auto.
Odporúčame vám pri výbere Boxstera určite choďte do objemu 3.2, keďže sú v rámci modelu 986 najvýkonnejšie.

Foto: archív – Porsche zraz Piešťany

Viac starostí ako radostí
Boxster má svoje slabé miesto a tou je opotrebovaný motor. Porsche 911 model 996, nieje v tomto smere žiadnou výnimkou, okrem výkonných modelov Turbo, GT3 a GT2, kde je použitý Mezger motor. Atmosferické morory deväťstojedenástky model 996 o objeme 3.4 L a 3.6 L majú identické problémy ako motory v Boxsteroch 2.5 L, 2.7 L a 3.2 L. Možno práve Boxster, ktorý chcete kúpiť má motor v katastrofálnom stave a to nezáleží na najazdených kilometroch. Problém je v tom, že veľa majiteľov si práve Boxster mýli so závodným Porsche a „šliapu mu na krk“ príliš agresívne model 996 nieje samozrejme výnimkou. Boxster je tzv. street car, inými slovami športový roadster, ktorý má svoje silné stránky z pohodlnej a dynamickej jazdy no nie však z jazdy ako v závodnom Porsche na závodnom okruhu. Na problémy s motorom môže však prísť iba odborník na Porsche motory, ktorý vie na čo sa má zamerať, predovšetkým však či motor nebol mechanicky pretočený zlým podradením a to tak, že skenuje riadiacu jednotku ktorá zaznamenáva, každé pretočenie a aj vytočenie do maximálnych otáčok. Ďalej počúva zvuk motora a kontroluje či sa v olejovom filtry nenachádzajú kovové piliny, ktoré môžu pochádzať z IMS ložiska.

Foto: archív

Pokiaľ je jeden zo spomínaných problémov čo i len v počiatočnom štádiu – vyhnite sa takejto kúpe, lebo v tomto prípade sa môžete stretnúť v budúcnosti len s výmenou za nový motor, keďže neopotrebovaný motor z druhej ruky budete hľadať ako ihlu v kope sena. Je možnosť ešte motor repasovať, avšak už to nebude stopercentné. No a nový motor vás vyjde asi toľko, ako nové bežné auto strednej triedy.

Foto: motor Boxstera o objeme 3.2 L

Pokiaľ kúpite Boxster s nepoškodeným motorom a vo funkčnom stave verte – ostatné opravy, vás trápiť nebudú, lebo predpoklad že si kupujete Porsche je aj predpoklad finančnej rezervy na bežný servis a vy budete jeden z mála majiteľov, ktorý má Boxstera s motorom v poriadku a pre tých ktorý kúpia lacné Porsche ostáva len dúfať, že kúpili dobre, lebo nie je nič drahšie ako lacné Porsche.

Foto: archív

Podobné vytáčanie motora ako je na začiatku videa by ste so svojim Boxsterom nemali robiť – hrozí vám vážne poškodenie motora!