Porsche 911 model 996

Revolučná deväťstojedenástka, ktorá vyrazila v roku 1997 dych klasikom a vyznávačom vzducháčov, si vyslúžila veľkú kritiku práve od vtedajších mnohých majiteľov a fanúšikov Porsche 911. Po svojom predchodcovi Porsche 993 nenesie žiadne významné komponenty či už je to karoséria, interiér, motor – dá sa však s určitosťou povedať, že ide o revolučný krok vpred pre automobilku, nakoľko v dnešnej dobe už nie je nič výnimočné, že v deväťstojedenástke sa nachádza vodou chladený motor.

Foto: Carrera 3.4 L (Porsche zraz Piešťany)

Porsche 996 bolo vyrábané v rokoch 1997 – 2005, základný model ste mohli kúpiť s 3.4 L plochým šesťvalcovým atmosférickým motorom s výkonom 221 kW/300 koní. Vo výbave bol v ponuke pohon 4×4 alebo pohon zadnej nápravy. Tieto automobily mali rovnaké predné svetlomety ako Porsche Boxster model 986. Dizajn svetiel nachádzame na koncepte Porsche Panamericana. Vyslúžili však nelichotivú prezívku „volské oká“.

Foto: Porsche Panamericana Concept, zdroj: Porsche AG

V roku 2000 prišiel na trh model Turbo o objeme 3.6 L a výkone 309 kW/420 koní. Dostupná výbava „X50“ modelu Turbo bola s úpravou až na 331kW/450 koní vrátane keramických bŕzd.

V roku 2004 prišiel na trh model Turbo S s výkonom 331kW/450 koní. Devízou modelu Turbo je závodný Mezger motor pomenovaný po Nemeckom automobilovom inžinierovi Hansovi Mezgerovi. Motor bol vyvinutý na závody Le Mans pre Porsche 911 GT1.

Foto: 996 Turbo Cabriolet

Faceliftová úprava prišla v roku 2002, kde sa redizajnovala predná maska, svetlomety sú v štýle „turbo“ a motor po facelifte nabral na objeme 3.6 L, čo bolo rovných 235 kW/320 koní. Svoj debut zažil už aj model Carrera 4S a Targa s vysúvacím sklom podobne konštruovaným ako v Porsche 911 model 993.

Foto: Carrera 3.6 L (Porsche zraz Zlín)

GT3 ste mohli kúpiť už v roku 1999 s objemom motora 3.6 L s výkonom 265 kW/360 koní. Po facelifte (rok 2003) mala GT3 RS rovnaký motor ako v predchádzajúcej verzii, avšak už s výkonom 280 kW/381 koní. Model GT2 z roku 2003 bol dodávaný bez množstva dielov interiéru, vrátane klimatizácie a pohonu 4×4. Motor o objeme 3.6 L mal výkon úctihodných 340 kW/462 koní a v roku 2004 až 355 kW/483 koní.

Foto: GT3 RS

Obzeráte sa práve po Porsche 996 a neviete si rady?

Jedno je fakt – je to najdostupnejší model 911 v podstate za cenu novej Škody Octavia. No v tomto prípade veľký pozor na motor – nie je to až také ružové čo sa týka spoľahlivosti – hovoríme ale o atmosferických motoroch 3.4 L a 3.6 L – výnimkou sú modely Turbo, GT3 a GT2, kde je použitý spoľahlivý závodný Mezger motor.

Foto: Mezger motor (turbo)

Chcete atmosféru lebo máte z nej dobrý pocit?

Jedno vám veríme – jazdí sa v ňom super, presné radenie, stabilita, ten zvuk, to všetko – veď bodaj by nie – je to „911“ o tom predsa netreba písať. Všetko sa vám zdá byť v poriadku, no úprimne – pravdepodobne ste stratení. Určite vám nepostačí kamarát, ktorý sa vyzná do automobilov a skontroluje vám podvozok, olej a brzdy – to je skutočne asi najmenší problém pri Porsche – potrebujete odborníka na Porsche motory – lebo sa vám môže stať, že v motore na vás čaká časovaná bomba. Teraz narovinu – je to achilová päta automobilky Porsche – nielenže tieto atmosferické motory trpia závažnou poruchou opotrebovania motora, no najmä deštrukcii IMS ložiska, garantujeme vám, že bežný automechanik tieto chyby nezbadá. Doporučujeme vám vyhľadajte si odborníka na Porsche motory a on preskúma, či motor nebol mechanicky pretočený zlým podradením aj tak, že skenuje riadiacu jednotku, ktorá zaznamenáva každé pretočenie a aj vytočenie do maximálnych otáčok, počúva zvuk motora a kontroluje, či sa v olejovom filtry nenachádzajú kovové piliny, ktoré môžu pochádzať z IMS ložiska. Doporučujeme vám urobiť aj rozbor motorového oleja.

Domáca kontrola 

Základom je vybrať olejový filter a ak tam nájdete čiastky kovových pilín (keď aj mikro) – máte veľký problém, v hlave valcoch máte na 100% zárezy. Keď sa pozriete do valcov, vonkajšia časť bude – tmavšia ako tá vo vnútri – nakoľko tam „horí“ olej. No keď príde k najhoršiemu – buď si dáte spraviť repas motora, alebo si kúpite nový. Oprava samozrejme vo väčšine prípadov prevyšuje hodnotu auta no a na záver už keď to budete „opravovať“ vymeňte si aj spojku – bola by škoda nechávať tú starú.

Foto: repasovaná hlava a ventily motora M96

Záujemcovia o Porsche 986/987 Boxster/Cayman a Carrera S model 997 by mali tiež spozornieť!

Tieto automobily majú tak isto svoju slabinu ako v prípade Porsche 911 model 996. Motor M96 je použitý v spomínaných modeloch 986/996, avšak jeho novšia verzia M97, ktorá je použitá v Carrere S model 997, Boxster/Cayman model 987 trpí podobným problémom s IMS no dá sa povedať že nie až v takej veľkej miere, avšak sú prípady kedy sa IMS aj s týmto motorom poškodí.

Foto: výmena motora v Carrere 996

Povedzme si niečo o IMS

IMS niekomu zlyhá po 100 000 km, niekomu po 1000 km a niekomu vôbec. Nízke otáčky viac zaťažujú ložisko – na IMS sa prenáša väčšie zaťaženie, ktoré sa rýchlo opotrebuje, no naopak pri vyšších rýchlostiach sa vyrovnáva dynamické zaťaženie IMS. Zaujímavosťou je fakt, že staršie modely Porsche mali róbustnejšie IMS než spomínané modely a tieto veci majitelia vôbec nemuseli riešiť no nájdu sa modely 911 v 60. a 80. rokoch, ktoré mali podobné problémy.

Foto: zničené IMS

Ak máte motor v poriadku neodkladajte výmenu pôvodného IMS

Originál ložisko IMS bolo dizajnované ako uzavreté ložisko mazané vazelínou, ktorá v ňom je od výroby. Tento kryt ložiska sa ale rozpadne a olej vymyje vazelínu. Toto ložisko nebolo dizajnované aby sa mohlo mazať olejom a tak potom dochádza k jeho poškodeniu až kým sa nerozpadne. Náhradné ložiská sú dizajnované ako otvorené a mazané olejom v motore.

Načo si dať pozor pri kúpe Porsche 911 model 996