Kto bol Herbert Linge?

Človek, ktorý zohral kľúčovú úlohu pri zriadení skúšobného strediska spoločnosti Porsche. Zaslúžil sa o zavedenie opatrení na záchranu života na pretekoch a tratiach po celom svete.

Herbert Linge bol a vždy bude neoddeliteľnou súčasťou histórie spoločnosti Porsche. Bol jedným z prvých učňov spoločnosti a koncom 50. rokov 20. storočia to bol práve on, kto navrhol Ferrymu Porschemu, aby sa na testovanie a vývoj využíval pozemok v blízkosti jeho rodného mesta Weissach a susednej osady Flacht.

Správa o úmrtí Herberta Lingeho nás zarmútila“ hovorí Michael Steiner, člen výkonnej rady pre výskum a vývoj. „Bol nielen človekom spoločnosti Porsche od samého začiatku, ale aj priateľom na dlhé desaťročia. Chceli by sme sa mu poďakovať za jeho angažovanosť ako pretekára a rallye jazdca, ako zdroja nápadov a ako technika. Linge bol vizionárom a jednou z veľkých postáv vývojového centra vo Weissachu. Zohral vedúcu úlohu pri vytváraní popredajnej siete v USA a mimoriadne sa angažoval v oblasti bezpečnosti v motoristickom športe. My a rodina Porsche na celom svete, na neho nikdy nezabudneme.

Dr. Wolfgang Porsche, predseda dozornej rady spoločnosti Porsche AG, dodáva: „Herbert Linge poznal môjho starého otca osobne. Vďaka kolegom, ako bol on, mohla spoločnosť Porsche s mojím otcom Ferrym obnoviť a medzinárodne rozšíriť svoje obchodné aktivity v Stuttgarte. Za to sme mu veľmi vďační. V myšlienkach sme s jeho rodinou.

Herbert Linge sa narodil 11. júna 1928 vo Weissachu a svoj prvý preukaz Porsche dostal 7. apríla 1943, keď mal 14 rokov. O šesť rokov neskôr bol prvým mechanikom, ktorého zamestnala spoločnosť Porsche po jej presťahovaní z Gmündu do Stuttgartu. Až do svojej smrti bol Linge jedným z mála ľudí, ktorí osobne poznali Ferdinanda Porscheho. Podieľal sa na vývoji prvého modelu Porsche 356 vyrobeného v Stuttgarte. Prvé športové vozidlá spoločnosti boli dodané až po tom, ako ich Linge otestoval. Od roku 1952 pravidelne cestoval do USA, aby vytvoril celoštátnu popredajnú sieť. Mnoho zamestnancov bolo v prvých rokoch existencie výrobcu športových automobilov podporovaných, aby čo najviac využili svoje rôzne schopnosti. Linge sa tak mohol osvedčiť ako vývojový jazdec. Vážili si ho pretekárski jazdci a kolegovia ako nadaného mechanika a analytika, pričom sám prejavoval talent na pretekanie. Jeho spolujazdci sa rozplývali nad precíznosťou, s akou riadil športové autá, zatiaľ čo iní ho obdivovali pre jeho vyrovnanosť a skutočnosť, že rýchleho Švába nedokázalo nič rozhodiť.

Ikonické preteky a pôsobenie v úlohe dvojníka Steva McQueena

Herbert Linge získal mexický Rad za zásluhy za tri po sebe idúce víťazstvá v triede ako mechanik spolujazdca v pretekoch Carrera Panamericana v rokoch 1952 až 1954. Po boku Hansa Herrmanna si dvojica zabezpečila víťazstvo v triede 550 Spyder na pretekoch Mille Miglia v roku 1954 – preteky, ktoré sa stali legendou po tom, čo sa dvojica musela doslova zohnúť, aby prešla pod závorou na železničnom priecestí. Linge potom oslavoval ďalšie víťazstvá v triede nielen na Mille Miglia, ale aj na Targa Florio. V roku 1954 skončil ako celkový víťaz Rallye Liége-Rím-Liége, v roku 1960 Tour de Corse a v roku 1967 Marathon de la Route na Nürburgringu. Na pretekoch 24 hodín Le Mans štartoval 11-krát, pričom získal osem umiestnení a niekoľko víťazstiev v triede. V roku 1965 získal spolu s Petrom Nöckerom ocenenie Index of Performance v Le Mans za najúspornejší pomer spotreby paliva k objemu motora. V tom istom roku Linge a vtedajší budúci riaditeľ oddelenia motoršportu Porsche Peter Falk skončili na piatom mieste v Rallye Monte Carlo – čo bol prvý veľký úspech raného modelu 911 v motoristickom športe.

V roku 1970 sa zúčastnil pretekov 24 hodín Le Mans vo vozidle Porsche 908, ktoré bolo prestavané na kameramanské vozidlo pre účely natáčania, a potom dabloval Steva McQueena v pretekárskych scénach pre film „Le Mans“. „Porsche a McQueen mali mimoriadne dobrý vzťah. Náš vtedajší riaditeľ pretekárskeho oddelenia plne podporoval film a my sme McQueena podporovali, kde sa len dalo,“ spomína Linge. „Steve sa sám nemohol zúčastniť skutočných pretekov z dôvodu poistenia a nemal auto, ktoré by vyhovovalo oficiálnym predpisom. Chcel však skutočné zábery pre svoj film – a ja som mu ich s vozidlom 908 zaobstaral.

Vyznamenaný Spolkovým krížom za zásluhy

Linge mal v osobnej agende zvýšenie bezpečnosti v motoristickom športe, preto v roku 1972 založil bezpečnostnú zložku nemeckej Najvyššej národnej komisie pre motoristický šport (ONS). Spolu s tými, ktorí ich riadili, zachránili tieto bezpečnostné vozidlá vybavené hasiacimi prístrojmi v 70. a 80. rokoch 20. storočia životy mnohých pretekárov. Desať rokov po vytvorení ONS-Staffel bol Linge za svoje celoživotné dielo vyznamenaný Spolkovým krížom za zásluhy. Mimochodom, jeho prvé služobné vozidlo ONS bolo Porsche 914/6 GT, ktoré sa v roku 1971 zúčastnilo na Rallye Monte Carlo. Vozidlo vybavené bezpečnostnými prístrojmi a hasiacim systémom sa stalo známym ako „najrýchlejšie hasičské auto na svete“. Po odchode do dôchodku z funkcie prevádzkového riaditeľa vývojového centra vo Weissachu v roku 1987, Linge pokračoval v práci konzultanta pre motoristický šport. Ako skutočný vizionár viedol od roku 1990 pretekársky seriál, ktorý slávil celosvetové úspechy: Carrera Cup. Tento čestný občan Weissachu zostal v nasledujúcich desaťročiach úzko spojený so spoločnosťou Porsche. Dlhé roky naďalej cestoval so značkou Porsche, vystupoval na autosalónoch a podujatiach, ktoré pripomínali rôzne míľniky v bohatej histórii spoločnosti. Fanúšikovia si radi vypočuli anekdoty skromného Švába, ktorého život v spoločnosti Porsche a s ňou, napísal mnoho výnimočných príbehov.

Odkaz na pôvodný článok.

Porsche Fans

Porsche Fans Slovakia je neformálne združenie automobilových nadšencov Porsche na Slovensku. Email: info@porschefans.sk Porsche Fans Slovakia je registrované občianske združenie na Ministerstve vnútra SR pod číslom VVS/1-900/90-44668 - 1 IČO: 42390281 DIČ: 2120766670

Prihlásiť sa k odberu noviniek


    Podporte nás

    Pomôžte nám rozvíjať komunitu, podporte nás darovaním 2% dane z príjmu.

    © 2022 Porsche Fans Slovakia