Najvýkonnejšie sériové Porsche všetkých čias dosahuje rekordné časy na okruhoch Laguna Seca a Nürburgring

Porsche rozširuje modelový rad svojho plne elektrického športového sedanu o Taycan Turbo GT a Taycan Turbo GT s balíkom Weissach. Druhý menovaný je skonštruovaný na pretekársku trať a zbavuje sa zadných sedadiel v prospech ešte lepšieho pomeru výkonu a hmotnosti.

Pri maximálnom výkone dokážu oba modely mať viac ako 1 100 koní. V kombinácii s rôznymi ľahkými konštrukčnými a aerodynamickými opatreniami tieto plne elektrické športové vozidlá GT zvyšujú latku z hľadiska jazdnej dynamiky. Na zadnej náprave sa používa na výkonnejší a účinnejší impulzný menič, ktorý využíva karbid kremíka ako polovodičový materiál,. Prvé modely Taycan Turbo GT by mohli prísť k zákazníkom na jar tohto roka.

Ešte nie je na trhu ale už je rekordmanom

Taycan Turbo GT s balíkom Weissach získal titul najrýchlejšieho sériového elektrického vozidla na okruhu Weathertech Raceway Laguna Seca v Kalifornii. 23. februára 2024 s časom 1:27,87 min. zajazdil vývojový jazdec Porsche Lars Kern rýchlejšie kolo, než sa to podarilo ktorémukoľvek inému jazdcovi predtým s elektrickým vozidlom schváleným pre cestnú premávku.

Krátko predtým predprodukčná verzia toho istého nového modelu stanovila nový rekord triedy na Nürburgringu. Kern bol aj pri tejto príležitosti za volantom a dosiahol čas 7:07,55 min. Tento oficiálny čas na kolo je o neuveriteľných 26 sekúnd rýchlejší, ako Kern zaznamenal ešte v auguste 2022, pri svojom poslednom rekordnom kolo na sedane Taycan Turbo S Sport vybavenom balíkom Performance. Tento čas je zároveň aktuálnym rekordom pre sériovo vyrábané elektromobily a zároveň robí Turbo GT najrýchlejším štvordverovým vozidlom akéhokoľvek typu pohonu na okruhu Nürburgring.

Dva rekordy v Laguna Seca a na Nordschleife ukazujú, aký veľký potenciál na trati má Taycan“ hovorí viceprezident modelovej rady Kevin Giek. „Na to, aby ste dokázali svoju silu na trati, nestačí mať len čo najvyšší výkon. Celkový balík akcelerácie a brzdenia, priľnavosti v zákrutách, aerodynamiky, stability a vyladenia musí byť správny. Najmä v modeli Taycan Turbo GT a Taycan Turbo GT s balíkom Weissach to naši inžinieri dosiahli v absolútne ohromujúcim spôsobom. Skvelú prácu odviedli už pri nedávno aktualizovaných existujúcich modeloch Taycan. Naše nové vozidlá GT však opäť jednoznačne posúvajú latku jazdnej dynamiky ešte vyššie.

Vylepšená dynamika a režim Attack

Trať v Laguna Seca posúva Taycan Turbo GT na hranicu možností. Je to celkový balík, ktorý robí rozdiel“ hovorí vývojový jazdec Kern. „Turbo GT s balíkom Weissach stanovuje nové štandardy takmer v každom smere. Patrí k nim zrýchlenie a brzdenie, režim Attack, ktorý sa intuitívne používa, či pohonné ústrojenstvo navrhnuté pre maximálnu trakciu a výkon. Pri zatáčaní je rovnako pôsobivá úroveň priľnavosti. Ovládateľnosť a akási ľahkonohosť sú neuveriteľné. Pneumatiky fungujú veľmi dobre a v každej jazdnej situácii máte správne vyváženie. Jazda s týmto vozidlom po zvlnenej trati v Laguna Seca je neuveriteľne zábavná.

Po aktivácii je po stlačení tlačidla k dispozícii dodatočný výkon 120 kW na 10 sekúnd. Režim Attack Mode vychádza z funkcie push-to-pass ostatných modelov Taycan. Systém je optimalizovaný na jazdu na okruhu a funguje podobne ako v pretekárskych vozidlách 99X, ktoré Porsche používa v rámci svetového šampionátu Electric ABB FIA Formula E. Zvýšenie rýchlosti je na prístrojovej doske indikované časovačom s odpočítavaním a dynamicky odstupňované animovanými krúžkami na rýchlomere.

V porovnaní s funkciou push-to-pass v ostatných modeloch Taycan ponúka Attack Mode o 50 kW vyšší výkon a ovláda sa rôznymi spôsobmi: ako alternatíva k stlačeniu prepínača režimov, ktorý je namontovaný hneď vedľa venca volantu, sa Attack Mode môže aktivovať a deaktivovať aj pomocou pádla na pravej strane. To uľahčuje používanie funkcie na trati. „Zvýšenie rýchlosti môžete spustiť aj v pretekárskych rukaviciach a bez toho, aby ste museli spustiť ruku z volantu“ vysvetľuje Kern. „Vďaka tomuto jednoduchému, bezpečnému a rýchlemu spôsobu ovládania sú modely Taycan Turbo GT prispôsobené potrebám pretekárskeho jazdca.“ Pádlom na ľavom volante možno nastaviť úroveň rekuperácie a prispôsobiť ju jazdnej situácii.

Nová výkonová elektronika v hnacom ústrojenstve

Porsche nedávno rozsiahlo modernizovalo modelový rad Taycan a celkovo zvýšilo celkový systémový výkon vozidiel. Vylepšené hnacie ústrojenstvo s novým motorom na zadnej náprave umožňuje okrem iného ešte dynamickejší výkon v porovnaní s predchádzajúcimi modelmi. Taycan Turbo GT a Taycan Turbo GT s balíkom Weissach sú nové športové vlajkové modely a posúvajú výkon Taycanu na vyššiu úroveň. Oba automobily sú vybavené výkonnejším pulzným meničom a disponujú výkonom 580 kW.

S funkciou Launch Control sa tento výkon zvýši až na 760 kW alebo až na 815 kW počas dvoch sekúnd podľa metódy merania maximálneho výkonu.

Taycan Turbo GT s balíkom Weissach potrebuje na šprint z nuly na 100 km/h len 2,3 sekundy. Vďaka tomu je model o jednu až dve desatiny sekundy rýchlejší ako Taycan Turbo S. Rozdiel v zrýchlení z pokoja na 200 km/h je ešte väčší: 6,6, resp. 6,4 sekundy pre Taycan Turbo GT bez balíka Weissach vs. s balíkom Weissach, čo je až o 1,3 sekundy rýchlejšie ako Taycan Turbo S.

Impulzný menič je kľúčovým komponentom na riadenie elektromotora. V oboch modeloch Taycan Turbo GT sa na zadnej náprave používajú pulzné meniče s maximálnym prúdom 900 ampérov. Tie poskytujú ešte vyšší výkon a krútiaci moment ako 600 ampérový impulzný menič v modeli Taycan Turbo S. Pre lepšiu účinnosť sa ako polovodičový materiál v impulznom meniči používa aj karbid kremíka. To výrazne znižuje spínacie straty v PWR a umožňuje vyššie spínacie frekvencie. Zlepšil sa aj prevodový pomer a robustnosť prevodovky, čo umožňuje dosiahnuť vyššie hodnoty krútiaceho momentu. Maximálny krútiaci moment v oboch verziách je až 1 340 newtonmetrov. Dojazd modelov Taycan Turbo GT je podľa meraní WLTP až 555 km.

Karbónové prvky a Porsche Active Ride: ľahká konštrukcia a podvozok

Vďaka inteligentným opatreniam v oblasti odľahčenej konštrukcie Porsche znížilo hmotnosť modelu Taycan Turbo GT až o 75 kg v porovnaní s modelom Taycan Turbo S. Prispieva k tomu množstvo karbónových dielov.

Uhlíkové vlákna sa okrem iných komponentov použili na lišty na stĺpikoch B, horné škrupiny na spätných zrkadlách a vložky bočných prahov. Hmotnosť šetria aj celokovové sedadlá z CFRP, odľahčený batožinový priestor a vynechanie funkcie elektrického mäkkého zatvárania zadných dverí.

Taycan Turbo GT je štandardne vybavený balíkom dynamiky. Ten zahŕňa Porsche Active Ride odpruženie s vyladením špecifickým pre GT. V dynamických jazdných situáciách toto odpruženie zabezpečuje takmer dokonalé spojenie s vozovkou vďaka vyváženému rozloženiu zaťaženia kolies. Okrem toho, balík výbavy zahŕňa špeciálne výkonné pneumatiky. Sú namontované na 21-palcových ľahkých kovaných diskoch. Exkluzívne kolesá Turbo GT majú reliéfne frézované špice, ktoré šetria hmotnosť a zároveň účinne odvetrávajú brzdy.

Taycan Turbo GT sa štandardne dodáva s ľahkými keramickými brzdami. Vychádzajú z keramických bŕzd Porsche Composite Brake (PCCB), bol brzdový systém optimalizovaný z hľadiska hmotnosti. Dizajn zmeny v komore brzdového kotúča a puzdre brzdového strmeňa ušetrili viac ako dva kilogramy.

To má pozitívny vplyv na jazdnú dynamiku aj výkon: zníženie neodpružených a rotujúcich hmotností zvyšuje možný výkon. Brzdové strmene sú lakované výlučne zlatou farbou Victory Gold.

Zadný spojler s klapkou a exkluzívnym lakovaním: aerodynamika a dizajn exteriéru

Špeciálne pre Taycan Turbo GT Porsche vyvinulo predný spojler s aerodynamickými klapkami. Pohľad zozadu je dominuje adaptívny spojler, ktorého odtrhová hrana je vybavená Gurney klapkou vo vysokolesklej karbónovej povrchovej úprave.

Súčasťou štandardnej výbavy sú LED matrix svetlomety. Pre Taycan Turbo GT ako voliteľná výbava a bez príplatku ich možno rozšíriť na HD LED matrix. Bočný profil odhaľuje viacero komponentov vyrobených z uhlíkových vlákien. Lemy bočných okien sú lakované vo vysokom lesku, v čiernej farbe.

Zatiaľ čo Taycan Turbo a Taycan Turbo S s prvkami Turbonite sa od ostatných modelov líšia v sérii, Taycan Turbo GT má viac pretekársku atmosféru. Oba modely nesú farebný erb Porsche na prednej kapote, ako aj na krytoch nábojov kolies z ľahkej zliatiny. Logo „Turbo GT“ na zadnom veku je lakované v čiernej matnej farbe.

Celkovo je k dispozícii šesť farieb exteriéru vrátane nových možností lakovania Pale Blue Metallic a Purple Sky Metallic. Tie sú vyhradené na jeden rok výlučne pre Taycan Turbo GT. Rozsiahly Paint to Sample program od Porsche Exclusive Manufaktur ponúka ďalšie možnosti individualizácie. Okrem toho je k dispozícii sada nálepiek s logom Taycan v spodnej časti dverí a na prednej časti kapote, a to buď vo farbe Volt Blue alebo vo farbe čierna matná/čierna vysokolesklá.

Štandardné plnohodnotné škrupinové sedadlá a športová atmosféra: interiér

Športové prvky Race-Tex sa štandardne dodávajú s čiernymi koženými poťahmi. Štandardná výbava tiež zahŕňa ľahké plnohodnotné škrupinové sedadlá v karbónovom vyhotovení a vo vysokom lesku. Predné adaptívne športové sedadlá Plus (s elektrickým nastavením v 18 smeroch a pamäťovým balíkom) sa dajú objednať ako voliteľná výbava a rovnako bez príplatku. Na predných opierkach hlavy je vyšité logo Turbo GT. Okrem toho je na ňom umiestnený odznak s logom jednotlivých modelov sa nachádza pod panelom ovládania klimatizácie. Exkluzívna výbava interiéru s kontrastnými tónmi vo farbe Volt Blue alebo GT Silver je k dispozícii na požiadanie.

Na športovom volante GT je jeho veniec potiahnutý čiernym Race-Texom a má typické označenie na 12 hodine. Taycan Turbo GT je vybavený balíkom Sport Chrono z modelu Taycan Turbo S.

Navrhnuté na výkon na trati: Taycan Turbo GT s balíkom Weissach

Taycan Turbo GT s balíkom Weissach je ešte presnejšie zameraný. Vďaka dodatočným aerodynamickým a odľahčeným konštrukčným opatreniam je tento model ešte lepšie navrhnutý pre maximálny výkon. Taycan Turbo GT s balíkom Weissach zrýchli z nuly na 100 km/h za 2,2 sekundy, čím je dvojmiestny model o desatinu sekundy rýchlejší ako podobne výkonný Taycan Turbo GT. Jeho maximálna rýchlosť je 305 namiesto 290 km/h. Medzi ďalšie aerodynamické opatrenia patria prvky na odvádzanie vzduchu na spodnej časti karosérie a nový predný difúzor. V zadnej časti má model s balíkom Weissach pevné zadné krídlo v karbónovej úprave s nosičmi krídla pevne pripevnenými ku karosérii. Celkový prítlak tu dosahuje až 220 kg. Logo Weissach nájdeme na oboch stranách zadného krídla. Exkluzívne je na požiadanie je k dispozícii pruhovaná fólia vo farbe Volt Blue, čiernej alebo matnej čiernej. Tá ešte viac zvýrazňuje športový charakter vozidla. Pruhovaný dizajn je možné kombinovať so sadou čiernych nálepiek.

Odstránením všetkej výbavy, ktorá nie je potrebná pre jazdu na okruhu, sa podarilo ušetriť ďalších zhruba 70 kg v porovnaní s Taycan Turbo GT bez Weissach balíka. Namiesto bežného systému zadných sedadiel je tu na mieru vyrobené vysokokvalitné ľahké karbónové obloženie s úložným priestorom za „škrupinami“ pre vodiča a spolujazdca. Analógové hodiny z balíka Sport Chrono, ktorý sa bežne nachádza na prístrojovej doske chýbajú, rovnako ako rohože na nohy a do batožinového priestoru namierilo menej izolačného materiálu. Taycan Turbo GT s balíkom Weissach má kryt pre nabíjací port na strane spolujazdca, ktoré sa namiesto elektrického ovládania ovláda ručne. Hmotnosť šetrí špeciálna zvuková či tepelno izoláčné sklá alebo zvukový balík Plus. Ten sa zaobíde bez zadných reproduktorov a nahrádza systém BOSE® Surround Sound.

Interiérový balík GT s prvkami Race-Tex v čiernej farbe je súčasťou štandardnej výbavy. Na strane spolujazdca je umiestnený štítok s logom balíka Weissach. Interiérové balíky vo farbe Volt Blue a GT Silver sú dostupné aj pre Taycan Turbo GT s balíkom Weissach. Ponuku individuálnych prvkov dopĺňa kontrastné prešívanie v príslušných farbách.

Link na pôvodný článok.

Porsche Fans

Porsche Fans Slovakia je neformálne združenie automobilových nadšencov Porsche na Slovensku. Email: info@porschefans.sk Porsche Fans Slovakia je registrované občianske združenie na Ministerstve vnútra SR pod číslom VVS/1-900/90-44668 - 1 IČO: 42390281 DIČ: 2120766670

Prihlásiť sa k odberu noviniek


    Podporte nás

    Pomôžte nám rozvíjať komunitu, podporte nás darovaním 2% dane z príjmu.

    © 2022 Porsche Fans Slovakia