Nový Macan prichádza s výrazným dizajnom

Porsche predstaví nový plne elektrický Macan vo štvrtok 25. januára 2024. .

Druhá generácia úspešného SUV sa predstaví v Singapure, pričom svetová premiéra vysielanou naživo v Porsche Newsroom.

Krátko pred svetovou premiérou nového Porsche Macan Michael Mauer hovorí o výzve aktualizovať známy dizajn úspešného SUV. „Nový Macan je prvým modelom, ktorý sme elektrifikujeme na základe existujúcej, zavedenej identity produktu“ hovorí viceprezident Style Porsche. Podľa jeho názoru „každé nové športové vozidlo musí byť veľmi jasne rozpoznateľné ako súčasť produktovej rodiny Porsche a daného modelu, ale zároveň musí byť vnímaný ako ‚nové‘“. Mauer je presvedčený, že tento vizuálny je pre značku Porsche rozhodujúca. Dosiahnutie správnej rovnováhy medzi „je typické Porsche“ a „inovatívnosťou“ je niekedy zložitá záležitosť, priznáva dizajnér.

Nové pohonné ústrojenstvo ponúka flexibilitu, ale zároveň predstavuje výzvu

Prechod od spaľovacieho motora k plne elektrickému pohonu v modeli Macan predstavoval pre tím Style Porsche výzvu a zároveň ponúka nové možnosti.

Pán Mauer, Porsche začína tento rok skutočným vrcholom v podobe nového Macanu. Ako ste pristúpili k úlohe navrhnúť prvý plne elektrický Macan?

Michael Mauer: Skôr než sa zamyslíme nad konkrétnymi detailmi, rozhodujúcu úlohu zohráva strategický prístup. Napríklad: Čo odlišuje tento model? Ako vyzerali jeho predchodcovia? Toto bola obzvlášť vzrušujúca výzva v prípade nového modelu Macan. Prvú generáciu sme predstavili v roku 2013 a odvtedy dôsledne, ale veľmi premyslene aktualizovali. V širšom ponímaní tak Macan získal dobre etablovanú pozíciu produktovú identitu na globálnych trhoch. S každou novou generáciou je naším poslaním nájsť správnu rovnováhu medzi známymi dizajnovými charakteristikami a novými prvkami. Konkrétne musíme každý nový športový automobil jasne, rozpoznateľne zaradiť do produktovej rodiny Porsche a do príslušnej modelového radu. Zároveň však musí byť vnímaný ako „nový“. Táto vizuálna konzistencia je mimoriadne dôležitá pre našu značku. Nový Macan je zároveň prvým modelom, ktorý vyrábame ako plne elektrický, ale ktorý už má existujúcu, zavedenú produktovú identitu. To vyvoláva otázky: Ako „nový“ má byť „nový“ – čo je príliš, čo je tak akurát?

Ako nájsť rovnováhu? Aké sú parametre, ktoré určujú, či bude model dobre zákazníci prijmú?

Mauer: Na to je ťažké odpovedať všeobecne – proces navrhovania prebieha roky pred uvedením vozidla na trh. Neexistujú žiadne striktne objektívne parametre, podľa ktorých by sme mohli hodnotiť atraktívnosť budúcich modelov. Vďaka princípom dizajnu Porsche sme na úrovni značky vytvorili súbor usmernení, ktoré nám pomáhajú udržiavať dizajn v súlade s našimi strategickými cieľmi v priebehu našej každodennej práce. Pre značku Porsche sme definovali tri kľúčové pojmy, ktoré opisujú charakter značky: Sústredenie, Napätie a Cieľ. V podstate by sa dalo povedať, že tieto kľúčové pojmy opisujú to, čím sa produkt Porsche vyznačuje – čo z neho robí pre zákazníkov „typický zážitok Porsche“.

Ako tieto pojmy vznikli? Ako sa uplatňujú v praxi?

Mauer: Ak to mám povedať otvorene, povedal by som, že vznik týchto pojmov – alebo presnejšie ich definícia – bol takmer dôležitejší ako samotné pojmy. Úloha presne formulovať tieto tri pojmy je oveľa zložitejšia, než sa zdá. To isté platí aj v tomto prípade – bez tímovej práce je to vylúčené. Diskusia a hľadanie atribútov značky Porsche boli – a zostávajú – veľmi cennou činnosťou pre celý dizajnérsky tím. Jej konkrétny prínos je viacnásobný: po prvé, tieto pojmy používame ako určitý druh kompasu, aby sme pri pohľade do budúcnosti nestratili zo zreteľa podstatu značky. Používame ich aj ako pomôcku pri rozhodovaní, keď premýšľame, aké prístupy uplatniť v ranej fáze konceptu.

Mohli by ste uviesť konkrétny príklad realizácie kľúčového konceptu?

Mauer: Dobrým príkladom je koncept „Focus“ – z hľadiska interiéru „Focus“ znamená, že v športovom vozidle Porsche je vodič vždy v centre pozornosti. Konkrétne, všetky komponenty, ktoré sú pre vodiča dôležité, sú usporiadané okolo neho, aby k nim mal priamy prístup. A so zakriveným displejom sme sa dokonca posunuli ešte o krok ďalej. S plávajúcim displejom v mierne zakrivenom tvare – ideálnom pre vodiča – sme tento kľúčový prvok navrhli tak, aby bol ešte viac zameraný na vodiča. V združenom prístroji sme vytvorili aj akýsi „minimalistický režim“. Ten umožňuje vodičovi, ak si to želá, vybrať si len tie prvky prístrojovej dosky, ktoré sú pre jazdu kľúčové. Zameranie sa len na veci, ktoré sú takpovediac absolútne nevyhnutné.

Aký význam majú v procese navrhovania rôzne medzinárodné vkusy a trendy?

Mauer: Vo všeobecnosti si myslím, že aj tu je pre zavedenú značku, akou je Porsche, absolútne nevyhnutné nájsť správnu rovnováhu. Značka so silnou identitou stavia aj na tom, že otrocky nenasleduje každý trend. Niekedy je lepšou stratégiou nebyť v každej téme prvý. Ide o to, aby sa trendy a vplyvy pozorne skúmali a kriticky sa skúmalo, či sa hodia k značke. Len tak si môžeme dlhodobo zachovať svoju jedinečnú identitu. To platí rovnako pre rôzne trhy. Jeden príklad: v Ázii hrajú digitálne prvky vo vozidle veľmi dôležitú úlohu – dizajn je celkovo hravejší v porovnaní s európskym pohľadom. Čo to znamená pre Porsche? Výsledkom je, že sa na tieto požiadavky pozeráme veľmi pozorne. Zároveň som pevne presvedčený, že dôvodom, prečo je značka Porsche taká obľúbená na celom svete, je jasná DNA značky a dlhá tradícia a, ako som povedal, „konzistentný životopis“.

Znamená to, že značka možno riskuje, že v určitom okamihu bude vnímaná ako staromódna a nebude už aktuálna?

Mauer: Nepochybne! Nájsť správnu rovnováhu medzi „typickým Porsche“ a „inovatívnym“ je niekedy zložité. Je to výzva, ktorej čelíme aj na štrukturálnej úrovni. Dizajn vozidla nikdy nie je úplne dielom jedného dizajnéra. Proces navrhovania je tímovým úsilím a do veľkej miery závisí od výmeny rôznych nápadov. V Porsche sme zámerne vytvorili kreatívny priestor na premýšľanie o budúcich prístupoch a variáciách jednotlivých konštrukčných prvkov spôsobom, ktorý je veľmi oddelený od práce na konkrétnych modeloch. Vďaka tomu sa kreatívne nápady môžu formovať nezávisle od procesu navrhovania konkrétnych sériovo vyrábaných modelov, hoci tieto nápady sa potom často dostanú do sériových vozidiel. Ďalší dôležitý aspekt našej práce súvisí so zložením tímu. Kombinujeme veľmi skúsených dizajnérov s mladými „začínajúcimi“ – a táto dynamika zvyčajne prináša skutočne vzrušujúce nápady. Celkovo máme približne 200 pracovníkov v oblasti dizajnu.

Aký vplyv majú nové technické komponenty na proces navrhovania?

Mauer: Technické požiadavky vozidiel sú pre dizajn vždy absolútne zásadné. To sa začína už vo veľmi skorej fáze pri skladaní – usporiadaní rôznych komponentov vo vozidle. Toto skladanie je rozhodujúce pre základné proporcie – klasická línia Porsche flyline by nebola realizovateľná s akýmkoľvek usporiadaním. Elektrické pohonné ústrojenstvo otvára nové možnosti a zároveň predstavuje novú výzvu: absencia masívneho bloku motora nám umožňuje výraznejšiu interpretáciu typickej topografie prednej kapoty. Zároveň je batéria stále pomerne veľká, takže zaberá veľa miesta a mohla by narušiť určujúci pomer šírky a výšky vozidla. A samozrejme, aerodynamika hrá veľkú úlohu z hľadiska dojazdu športového elektromobilu. To však pre nás nie je úplne neznáma situácia. Okrem technológie pohonu neustále čelíme výzvam, ktoré ovplyvňujú náš dizajn. Príkladom môžu byť zvýšené požiadavky na bezpečnosť alebo predpisy definujúce jednotlivé prvky, ako napríklad dizajn predných a zadných svetiel.

Konkrétne v súvislosti s novým, plne elektrickým modelom Macan: aká dôležitá je vizualizácia elektrického pohonu v dizajne? Mauer: Vo všeobecnosti sa Porsche rozhodlo úplne neodlišovať svoje elektrické modely od svojich športových vozidiel so spaľovacím motorom. Porsche zostáva Porsche – a aj elektrické Porsche je vo svojom segmente športovým autom. Z tohto hľadiska je len logické, že sa nevzdávame našej osvedčenej DNA dizajnu Porsche. Bez toho, aby sme prezrádzali príliš veľa, nový Macan je na prvý pohľad veľmi jasne Porsche – a Macan. Povedal by som, že sme zásadne zachovali proporcie, ktoré sú pre Porsche typické pre športové vozidlo v tomto segmente. Dizajn sa vybrúsil zvonka aj zvnútra – nový model pôsobí ešte športovejším a dynamickejším dojmom. A potešenie z jazdy sa rozhodne odráža v dizajne.

Link na pôvodný článok.

Porsche Fans

Porsche Fans Slovakia je neformálne združenie automobilových nadšencov Porsche na Slovensku. Email: info@porschefans.sk Porsche Fans Slovakia je registrované občianske združenie na Ministerstve vnútra SR pod číslom VVS/1-900/90-44668 - 1 IČO: 42390281 DIČ: 2120766670

Prihlásiť sa k odberu noviniek


    Podporte nás

    Pomôžte nám rozvíjať komunitu, podporte nás darovaním 2% dane z príjmu.

    © 2022 Porsche Fans Slovakia