Porsche Classic Factory Restoration: uchovanie jedinečných skúseností zamestnancov

Majú prístup k pôvodným karosárskym znalostiam, originálnemu náradiu, originálnym dielom vyrobeným vo firme a k firemnému archívu. Ale to najcennejšie je v hlavách a rukách tímu továrenskej renovácie Porsche Classic, ktorí spájajú rozsiahle know-how a remeselnú zručnosť s dlhoročnými skúsenosťami.

Vďaka svojej zručnosti vytvárajú z klasických vozidiel Porsche vozidlá snov, či už v rámci pôvodných továrenských rekonštrukcií alebo ako individuálny projekt Sonderwunsch. Keď však títo profesionáli odídu do dôchodku, tento môže vzniknúť priepasť. Výmena a prenos ich vedomostí sú pre Porsche Classic veľmi cenné. a sú rozhodujúcim faktorom jej úspechu.

Ako znalosti zostávajú v spoločnosti

„Čakajú nás veľké úlohy,“ priznáva Tobias Kariegus. Tridsaťtriročný mladík nedávno nahradil svojho otca vo funkcii odborníka na prevodovky v továrenskom reštaurátorskom tíme Porsche Classic. „Samozrejme, tento program nástupníctva je pre nás ideálny. Znamená to, že znalosti zostávajú nielen v rodine, ale aj v spoločnosti,“ hovorí Uwe Makrutzki, manažér továrenskej reštaurácie Classic v spoločnosti Porsche. Tobias Kariegus po vyškolení ako technik mechatroniky vozidiel pracoval vo výrobnom závode Porsche 10 rokov, než prešiel do Porsche Classic Factory Restoration. „Moja predchádzajúca práca bola v tom čase prácou snov. Ale reštaurovanie najrôznejších starých manuálnych prevodoviek od modelu 356 po 959 je ešte viac vzrušujúce – naozaj ma to napĺňa.“ Pol roka zaškolenia v práci bolo všetko, čo dostal, Klaus vo veku 62 rokov odišiel do predčasného dôchodku a odovzdal štafetu Tobiasovi. „Znie to ako krátka úvodná etapa, ale ten polrok je relatívny. Najmä keď si uvedomíte, že sa učíte od najlepších z najlepších,“ zdôrazňuje Uwe Makrutzki.

Klaus Kariegus

Klaus Kariegus nazbieral celkovo 40 rokov skúseností: Ešte pred Porsche Classic Factory Restoration, pracoval vyučený mechanik na prevodovkách v jej predchodcovi, v továrenskom oddelení opráv. Kvalifikačný program pre jeho nástupcu bol rovnako náročný ako kedykoľvek predtým – Nebolo miesto na žiadne otáľanie, dokonca ani medzi rodinou. Okrem rôznych rekonštrukcií sa otec a syn tím vyrobil malú sériu 50 prevodoviek pre model 911 (typ 993) počas šiestich mesiacov – neoceniteľnú zásobu náhradných dielov pre zákazníkov po celom svete, ktorým Porsche Classic dodáva náhradné diely.

Nájsť príčinu je často detektívna práca

Pri továrenskej renovácii Porsche sa motor a prevodovka takmer úplne rozoberú, vyčistia sa a skontrolujú. Opotrebované alebo chybné diely sa vymenia alebo, ak je to možné, aj opravia a obnovia, ak požaduje zákazník. „Zistenie príčiny poruchy, ako je napríklad skákanie prevodovky, je často skutočným detektívna práca. Roky skúseností často pomáhajú, pretože si často pamätáte, kde boli predtým boli problémy s týmto typom prevodovky,“ hovorí Klaus.

Po opätovnej montáži musí prevodovka potvrdiť svoju výkonnosť rozsiahlou skúšobnou prevádzkou. „To bol vždy najvzrušujúcejší moment, keď sa šéf vydal na skúšobnú jazdu,“ hovorí Klaus Kariegus s s úsmevom. Na oddelení prevodoviek nie sú žiadne skúšobné stolice, na ktorých by sa dalo zistiť vopred, či bude fungovať správne. „Ale v drvivej väčšine prípadov sa Uwe Makrutzki vrátil zo skúšobnej jazdy s veľkým úsmevom a všetko fungovalo správne,“ pokračoval Kariegus starší. V mnohých prípadoch sa prevodovky nemontujú do vozidla tu, ale posielajú sa partnerom Porsche Classic po celom svete.

Svojmu synovi zanecháva rozsiahle osobné poznámky s nastavovacími hodnotami a návodmi na opravu neobvyklejších modelov, ako je napríklad Porsche Jagdwagen. Samozrejme, odovzdáva aj špeciálne náradie, ako sú napríklad jeho vlastnoručne vyrobené nastavovacie puzdrá: tieto puzdrá sú priskrutkované k bloku v mieste zadnej časti prevodovky. Sú vyrezané tak, že vytvárajú „okno“ na nastavenie napríklad radiacich vidličiek.

Medzi generáciami sa oblasť prevodovky premiestnila v rámci Porsche Classic Factory Restoration. To so sebou prináša ergonomické vylepšenia: Na rozdiel od svojho otca Tobias Kariegus už nemusí manipulovať s 50- až 100-kilogramovými prevodovkami na montážnych stojanoch, ktoré sú namontované na pracovnom stole. Namiesto toho používa pridržiavacie zariadenie prispôsobené jeho postave. Pri preprave komponentov prevodoviek pomáha aj moderný žeriavový systém na strope haly.

Prenos znalostí o interiéri vozidla

Na prvý pohľad by toto duo, ktoré pracuje na interiéri v Porsche Classic Factory Restoration, nemohlo byť odlišnejšie: Peter Schwämmle, 57-ročný, vyučený čalúnnik, nám skromne rozpráva o svojom každodennom živote a o svojej práci. Každú chvíľu jeho úsmev prezrádza jeho vášeň pre vynikajúce materiály a pre tím špičkovej remeselnej zručnosti. Jeho kolegyňa Maren Siedentopfová je o 35 rokov mladšia. Spája ich láska k remeslu: „Vytváranie niečoho jedinečného ma napĺňa hlbokým uspokojením,“ hovorí Peter Schwämmle. „Okrem toho je príjemné vidieť uznanie našich zákazníkov. Poznám niektorých z nich roky a niekedy sa zastavia, keď sa objaví nový projekt.“

Je skvelé získať takýmto spôsobom okamžitú spätnú väzbu na svoju prácu. Maren Siedentopfová, ktorá dva roky po vyučení pracovala vo výrobe potom  prešla do Porsche Classic Factory Restoration, považuje túto priamu spätnú väzbu za mimoriadne motivujúcu. Okrem rôznorodosti úloh ju fascinuje súčinnosť rôznych materiálov a techník spracovania: „Každý steh, každý materiál hovorí svoje svoj vlastný príbeh. Tým, že na projekte pracujem celé mesiace a plním aj tie najneobyčajnejšie želania našich zákazníkov, stávame sa súčasťou tohto jedinečného príbehu.“

Viac ako 1 000 strihových vzorov v archívnej skrini

Interiér je jednou z posledných fáz kompletnej renovácie alebo projektu Sonderwunsch v Porsche Classic. Zákazníci majú k dispozícii širokú škálu možností, od verného originálu až po individuálne špeciálne vybavenie. Peter Schwämmle a Maren Siedentopfová vyrábajú exkluzívne komponenty pre interiér. Poťahy sedadiel, prístrojové dosky, výplne dverí a mnoho ďalšieho, všetko čalúnené kožou.

Viac ako 1 000 strihových vzorov pre rôzne komponenty rôznych modelových radov je uložených v veľkej archívnej skrini. Ak sa reštauruje obzvlášť vzácne Porsche, špecialista na interiér niekedy dokonca rozreže starú kožu pozdĺž švov a vyžehlí ju, aby sa mohla znovu použiť ako vzor. Samozrejme, že sa tu spracúva aj celá škála látok vrátane charakteristických vzorov Porsche, ako sú Pepita alebo Pascha.

Maren Siedentopfová kladie veľa otázok a robí si podrobné poznámky. Aj v tomto prípade ide o znalosti pretože Peter Schwämmle o niekoľko rokov odíde do dôchodku: „Dúfam, že nie v blízkej budúcnosti, keďže budem zodpovedná za reštaurovanie interiérov. Túto úlohu si veľmi vážim, ale je to aj trochu nervózne,“ hovorí 22-ročný dievčina. „Predsa len by bolo skvelé, keby som vedela toľko ako môj kolega Peter, ktorý je tu už viac ako 40 rokov.“

Obaja pracujú nielen na historických vozidlách, ale aj na starých zariadeniach: Dva z troch šijacích strojov, ktoré používajú, pochádzajú z 50. rokov minulého storočia. „Vzor stehov je jednoducho pôvabnejší so staršími strojmi – je trochu nepravidelnejší, takže vyzerá, akoby bol šitý ručne,“ vysvetľuje Peter Schwämmle. Spolu s raziacim strojom sú to jediné stroje v miestnosti. Razidlo sa používa na vyrazenie vzorov do kože pomocou tlaku a tepla. Medzi tieto vzory patrí aj Porsche nápisy, erb Porsche, skratky modelových radov, ako aj individuálne motívy, ako napríklad jeden z nich na ktorom tím práve pracuje: talizman pre šťastie v podobe komiksovej postavičky. Na vytvorenie tohto mosadzného zákazník skopíroval postavičku zo starej nálepky, ktorá bola pripevnená v aute starých rodičov.

Program Sonderwunsch v Porsche Classic

Vyrobené spoločnosťou Porsche, zreštaurované spoločnosťou Porsche: Až desiatim továrensky zreštaurovaným klasickým športovým automobilom je každoročne udelená jedinečná pečať kvality Porsche Classic. Viac ako tucet špecialistov udržiava, opravuje a reštauruje cestné športové vozidlá. V továrni pracujú odborníci zo všetkých profesií, ktoré sa podieľajú na výrobe karosérie, vrátane lakovne, montáži motora či prevodovky alebo na obnove čalúnenia.

V rámci Porsche Sonderwunsch dajú vyrobiť aj vysoko individuálne komponenty podľa individuálnych predstáv zákazníka. Predchádzajúci sortiment Porsche Classic Factory Restoration sa výrazne rozšíril o služby Factory Re-Commissioning a Factory One-Off. Vozidlá zákazníka sa kompletne rozoberú na jednotlivé časti, každý komponent sa dôkladne skontroluje a v prípade potreby repasuje, upraví alebo vymení. Vozidlo sa potom zrekonštruuje podľa individuálnych želaní zákazníka.

Link na pôvodný článok.

Porsche Fans

Porsche Fans Slovakia je neformálne združenie automobilových nadšencov Porsche na Slovensku. Email: info@porschefans.sk Porsche Fans Slovakia je registrované občianske združenie na Ministerstve vnútra SR pod číslom VVS/1-900/90-44668 - 1 IČO: 42390281 DIČ: 2120766670

Prihlásiť sa k odberu noviniek


    Podporte nás

    Pomôžte nám rozvíjať komunitu, podporte nás darovaním 2% dane z príjmu.

    © 2022 Porsche Fans Slovakia