Porsche 944

História automobilu Porsche 944 sa začala písať v prvej polovici 70-tych rokov. Porsche vtedy pod kódovým označením  EA 425 vyvíjalo nový športový model s koncepciou transaxle pre automobilku Volkswagen. Zmeny vo vedení Volkswagenu spôsobili, že tento projekt bol neskôr zamietnutý a Porsche sa rozhodlo zaradiť ho pod označením 924 do vlastného portfólia ako nástupcu typu 914. Prví zákazníci si novú 924-ku zo showroomu odviezli v roku 1976.

Za pohonnú jednotku bol zvolený 2-litrový 4-valec pôvodom z Audi. Inžinieri Porsche ho osadili novou hlavou valcov, vstrekovaním Bosch K-Jetronic a v európskej špecifikácii tak dosahoval výkon 125 koní. Autu s hmotnosťou 1080 kg poskytoval na tú dobu slušné dynamické vlastnosti. Koncepcia transaxle, motor uložený  vpredu a prevodovka vzadu, zaručovala ideálne rozloženie hmotnosti. Spolu s nízko položeným ťažiskom sa postarala o vyvážené správanie sa v zákrutách. Slabou stránkou boli aj na svoju dobu poddimenzované brzdy, vzadu len bubnové.

Pôvod motora spôsobil, že 924-ka nebola skalnými fanúšikmi považovaná za „pravé Porsche“ a veľa na tom nezmenilo ani predstavenie silnejšieho typu 924 Turbo v roku 1979 s výkonom 170 a neskôr 177 koní. Vrcholnou verziou bola 924 Carrera GT s výkonom 210 koní a rozšírenou karosériou. 924 Carrera GT bola vyrobená v počte 406 kusov a dnes je to vyhľadávaný zberateľský kúsok.

Vedenie Porsche si uvedomovalo, že ak chce ďalej pokračovať vo vývoji tejto modelovej rady, bude musieť svoj základný model vybaviť motorom vlastnej konštrukcie. Pod kapotou nového modelu 944 si tak našiel miesto 4-valec s objemom 2479 cm3 a výkonom 163 koní. Ako základ poslúžil vidlicový 8-valec z typu 928. Nový motor bol po obidvoch stranách osadený vyvažovacími hriadeľmi, ktoré sa otáčali opačným smerom 2-násobnou rýchlosťou otáčok motora, čo znižovalo vibrácie a zabezpečilo hladký chod. Patent na toto riešenie patril automobilke Mitsubishi a vynájdené bolo britským konštruktérom Frederickom W. Lanchesterom v roku 1904.

944-ka bola svetu predstavená na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom v roku 1981. Okamžite sa na jej adresu napísalo množstvo chvály za perfektné jazdné vlastnosti a vynikajúci nový motor. Časopis Car & Driver ju v roku 1985 vyhlásil za auto s najlepším handlingom. Práve v tomto roku prišiel prvý väčší facelift. Najväčšou zmenou bola nová prístrojová doska, ktorá bola dovtedy zhodná s typom 924. 924-ka medzičasom taktiež dostala 2,5 liter vlastnej konštrukcie (výkon bol znížený na 150 koní) a nové označenie 924 S. Obidva modely, 944 a 924 S, sa súbežne vyrábali až do roku 1988.

Rok 1985 priniesol ešte jednu významnú novinku, typ 944 Turbo. Od štandardnej 944-ky sa opticky odlišoval novým predným nárazníkom a spojlerom pod nárazníkom vzadu. Motor bol vybavený turbodúchadlom KKK K26-6 a dosahoval výkon 220 koní a 330 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvalo len 6,3 sekundy a maximálna rýchlosť bola 245 km/h. V roku 1988 bola vyrobená tisíc kusová séria modelu 944 Turbo S v špeciálnom odtieni laku karosérie „silver rose“ s výkonom motora 250 koní a 350 Nm. Zvýšenie výkonu bolo dosiahnuté väčším turbodúchadlom KKK K26-8 a preprogramovanou riadiacou jednotkou. Od roku 1989 boli tieto modifikácie súčasťou každého nového Turba.

Bežná 944 sa takisto postupne vyvíjala. Vo verzii 944 S s výkonom 190 koní dostala prvýkrát 16-ventilovú hlavu valcov. Neskôr, vo verzii S2, bol objem motora zvýšený na 2990 cm3 a dosahoval výkon 211 koní. Typ 944 S2 bol opticky zhodný s typom 944 Turbo. Výroba základnej 944 skončila v roku 1989. V tomto roku bol objem motora zvýšený na 2,7 litra a výkon na 165 koní. Odvtedy až do ukončenia produkcie v roku 1991 boli v ponuke len verzie S2 a Turbo, obidve ako coupé a cabriolet. Porsche 944 Turbo Cabriolet je dnes vďaka nízkemu počtu vyrobených kusov jednou z najcennejších verzií celej modelovej rady 944.

Nástupcom Porsche 944 sa stal typ 968. Jednalo sa o ďalšiu evolúciu 944-ky. Zmien ale bolo toľko, že Porsche upustilo od pôvodného plánu pomenovať nový model ako 944 S3. Predná časť sa podobala na vlajkovú loď Porsche, typ 928. Zmodernizovaná verzia 4-valca z 944 S2 bola vybavená systémom variabilného časovania ventilov a jeho výkon dosiahol 240 koní. Výroba modelov 928 a 968 pokračovala do roku 1995, kedy produkcia vodou chladených Porsche s koncepciou transaxle definitívne skončila.

 

 

Foto: Porsche

Autor článku: Pavel Bella