Macan stanovuje nové štandardy: prvé plne elektrické SUV od Porsche

Porsche dnes uviedlo na trh svoj druhý plne elektrický model. Nový Macan s pohonnými jednotkami s výkonom až 470 kW, poskytuje E-Performance v akomkoľvek teréne a vysokú úroveň každodennej použiteľnosti. Parametre športového auta tu snúbia s vysokovýkonným rýchlo nabíjaním s výkonom až 270kW a až 613km dojazdu podľa WLTP.

Desať rokov po svojom uvedení na trh Porsche Macan vstupuje do svojej druhej generácie, teraz už v ale v elektrickej verzii. Vďaka svojmu progresívnemu, nadčasovému dizajnu, charakteristickému výkonu Porsche, dojazdu na dlhé vzdialenosti a vysokou každodennou praktickosťou sa nový Macan 4 a nový Macan Turbo snažia úplne splniť požiadavky zákazníkov značky Porsche, ktorí si vyberajú SUV. „S modelom Macan sa dostávame do úplne novú úroveň – s výnimočným výkonom E-Performance, novým Driver Experience a veľmi pôsobivým dizajnom“ povedal Oliver Blume, predseda predstavenstva spoločnosti Porsche AG, pri príležitosti svetovej premiéry v Singapure.

Naším cieľom je ponúknuť s plne elektrickým Macanom najšportovejší model vo svojom segmente“ povedal Jörg Kerner, viceprezident produktovej línie Macan. Porsche používa výlučne najnovšiu generáciu PSM elektromotorov na prednej a zadnej náprave, ktoré dosahujú vynikajúcu účinnosť a umožňujú optimálnu reprodukovateľnosť výkonu. Už samotné čísla naznačujú prvotriedny výkon E-Performance: Macan 4 dosahuje v kombinácii so systémom Launch Control výkon až 300kW (408k). Maximálny krútiaci moment je 650Nm, resp. 1 130 Nm. To zaručuje vynikajúce jazdné vlastnosti. Macan 4 zrýchli z nuly na 100 km/h za 5,2 sekundy, zatiaľ čo Macan Turbo stačí iba 3,3 sekundy. Oba modely dosahujú maximálnu rýchlosť 220, resp. 260 km/h.

Nová prémiová elektrická platforma s 800-voltovou architektúrou

Elektromotory čerpajú energiu z lítium-iónovej batérie v podvozku, ktorá má celkovú kapacitou 100 kWh. Z tejto sa môže aktívne využívať až 95 kWh. Batéria je ústredným komponentom novo vyvinutej platformy Premium Platform Electric (PPE), ktorá používa 800-voltovú architektúru. Túto Porsche používa prvýkrát v novom modeli Macan. Výkon nabíjania jednosmerným prúdom je až 270 kW. Batériu možno nabíjať z 10 na 80 % za približne 21 minút, samozrejme na vhodnej rýchlo nabíjacej stanici. Pri nabíjaní na 400V nabíjacích staniciach, umožňuje vysokonapäťový spínač v batérii nabíjanie jednej banky tým, že účinne rozdeľuje 800 voltovú batériu na dve batérie, z ktorých každá má menovité napätie 400 V. To umožňuje najmä efektívne nabíjanie a to až do výkonu 135 kW bez potreby dodatočného meniča. Nabíjanie striedavým prúdom je možné s výkonom až 11 kW.

Počas jazdy možno prostredníctvom elektromotorov rekuperovať až 240 kW energie. Integrovaný Power Box (IPB) rovnako prispieva k efektívnosti nových modelov Macan. Zároveň znižuje hmotnosť a použité miesto. Inovatívny a kompaktný IPB spája tri komponenty – palubnú nabíjačku na striedavý prúd, vysokonapäťový ohrievač a DC/DC menič. Kombinovaný dojazd podľa WLTP je až 613km pre Macan 4 a až 591km pre modeli Macan Turbo.

Športové proporcie a línie kupé

Vďaka ostrejším proporciám a DNA Porsche Design pôsobia nové modely Macan dynamicky a dominantne. „S plne elektrickým modelom Macan predstavujeme prvé Porsche, ktoré je elektrické a vychádza z identity zavedeného produktu“ hovorí Michael Mauer, viceprezident Style Porsche. „Nový Macan je jasne rozpoznateľný podľa identity značky ako súčasť produktovej rodiny Porsche. Klasické proporcie Porsche boli ďalej rozvinuté a optimálne prispôsobené výzvam elektrického vozidla. Tým sa ešte viac zvýraznil športový, moderný a dynamický vzhľad modelu Macan. Dizajn jasne hovorí: Macan zostáva športovým vozidlom vo svojom segmente, a to aj v elektrickej podobe.

Plytký sklon kapoty a silne zvýraznené blatníky dodávajú tomuto SUV, ktoré je dlhé 4 784 mm, široké 1 938 mm a vysoké 1 622 mm, dynamický vzhľad aj keď sa nepohybuje. Nový Macan je možné vybaviť až 22 palcovými kolesami. Rázvor kolies, ktorý je o 86 mm dlhší ako u predchádzajúceho modelu (2 893 mm), je tak kompenzovaný krátkymi prevismi vpredu a vzadu. Svetlomety sú rozdelené na dve časti: plochá horná svetelná jednotka so štvorbodovými dennými svetlami je zapustená do blatníkov a zdôrazňuje šírku vozidla. Hlavný modul svetlometov s voliteľnou technológiou matrix LED je umiestnený v prednej časti o niečo nižšie. Charakteristická línia Porsche flyline tvorí jeden celok s plochým zadným oknom. V kombinácii s bezrámovými dverami s charakteristickými bočnými lištami je výsledkom elegantný, športový dizajn. Silne zvýraznené ramená dodávajú zadnej časti svalnatý vzhľad. logo Porsche sa teraz nachádza v strede plastického 3D svetelného pásu.

Aktívna a pasívna aerodynamika pre väčší dojazd

Porsche spája svoju dizajnovú DNA s aerodynamikou optimalizovanou pre dojazd. Vďaka aktívnej aerodynamike Porsche (PAA) s aktívnymi a pasívnymi prvkami a súčiniteľom odporu vzduchu 0,25 je nový Macan jedným z najefektívnejších SUV na trhu – to všetko s pozitívnym vplyvom na dojazd a spotrebu energie. Systém PAA zahŕňa adaptívny zadný spojler, aktívne chladiace klapky na predných prívodoch vzduchu a pružné kryty na úplne utesnenom podvozku. Vzduchové clony pod modulom svetlometov a nízko položená predná časť optimalizujú prúdenie vzduchu. Vzadu sa o aerodynamickú účinnosť starajú bočné odtrhové hrany a difúzor.

Dva batožinové priestory a väčší vnútorný priestor

Nový Macan je SUV orientované na výkon s vysokou úrovňou praktického využitia na každý deň, vysokou kvalitou výbavu a priestrannou konfiguráciou. Elektrifikácia viedla k zväčšeniu batožinového priestoru. V závislosti od modelu a vybavenia sa za lavicou zadných sedadiel nachádza až 540 litrov (nákladný režim). Okrem toho je pod batožinovým priestorom „frunk“, druhý batožinový priestor. s objemom 84 litrov. To je o 136 litrov viac ako v predchádzajúcom modeli. Ak sú operadlá zadných sedadiel úplne sklopené, objem zadného batožinového priestoru sa zvýši až na 1 348 litrov. Maximálna ťažná kapacita je 2 000 kg. Toto všetko robí z Macanu vysoko praktické vozidlo.

V závislosti od modelu a vybavenia sedia teraz vodič a spolujazdec vpredu až 28 mm nižšie ako predtým, zatiaľ čo zadní cestujúci sedia až o 15 mm nižšie a majú väčší priestor na nohy. Interiér je nezameniteľne Porsche: šírka kokpitu je zdôraznená integrovaným čiernym panelom. Stúpajúca stredová konzola umocňuje dojem nízkej a na výkon zameranej polohy v vozidle. Veľké okná zároveň dodávajú vnútornému priestoru pocit svetla a vzdušnosti. Okrem toho modernom digitálnom používateľskom rozhraní sú tu aj vybrané analógové ovládacie prvky – napr. na výduchoch ventilácie a ovládacích prvkoch klimatizácie. Do premysleného systému je integrovaný svetelný pás LED lišty obloženia kokpitu a dverí. Funguje ako ambientné osvetlenie a zároveň ako komunikačné svetlo. V závislosti od situácie poskytuje informácie alebo upozornenia – napríklad na oznámenia, nabíjacie procesov alebo v spojení s asistenčnými systémami vodiča. Výbava nového modelu Macan umožňuje vysoký stupeň individuálneho prispôsobenia.

Porsche sa tiež snaží vo svojich vozidlách používať viac ekologických materiálov. Časť takýchto materiálov sa používa v vybraných častiach interiéru plne elektrického modelu Macan.

Vodič v centre: vysoký výpočtový výkon a konektivita

Macan je vybavený displejom a koncepciou ovládania najnovšej generácie s až tromi obrazovkami, vrátane voľne stojaceho 12,6 palcového prístrojového panela so zakriveným dizajnom a 10,9 palcového centrálneho displeja. Po prvý raz si môže spolujazdec prezerať informácie, upravovať nastavenia aj na obrazovke informačno-zábavného systému alebo streamovať video obsah počas jazdy prostredníctvom vlastného voliteľného 10,9″ displeja. Porsche Driver Experience po prvýkrát zahŕňa aj head-up displej s technológiou rozšírenej reality. Virtuálne prvky, ako napríklad navigačné šípky, sú vizuálne integrované plynule do reálneho sveta. Obraz sa vodičovi zobrazuje vo vzdialenosti 10 metrov a zodpovedá 87 palcovému displeju.

Informačno-zábavný systém novej generácie je založený na operačnom systéme Android Automotive OS. Štandardný systém Porsche Communication Management (PCM) v novom Macane posúva výpočtový výkon na novú úroveň. Hlasový asistent „Hey Porsche“ napríklad bleskovo navrhuje trasy vrátane zastávok na rýchle nabíjanie. V novom Porsche App Centre môžu cestujúci priamo pristupovať k obľúbeným aplikáciám od tretích strán poskytovateľov a nainštalovať si ich priamo do nového Macanu.

Prvý Macan s riadením zadnej nápravy a dvojventilovými tlmičmi

Porsche vyvinulo model Macan s dôrazom na typickú jazdnú dynamiku Porsche a charakteristický pocit z riadenia. „Vďaka mimoriadne športovej polohe sedadiel a nízkemu ťažisku, ako aj pôsobivej jazdnej dynamike a presnosti riadenia prináša nový Macan skutočný pocit zo športový automobilu“ vysvetľuje viceprezident produktovej línie Jörg Kerner.

Macan 4 aj Macan Turbo majú pohon všetkých kolies. Dva elektromotory sú ovládané prostredníctvom elektroniky takmer v reálnom čase. Elektronicky riadený systém Porsche Traction Management (ePTM) pracuje približne päťkrát rýchlejšie ako konvenčný systém pohonu všetkých kolies a dokáže reagovať na preklz v priebehu 10 milisekúnd. Okrem toho sa rozdelenie pohonu všetkých kolies riadi podľa zvoleného jazdného programu. Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), elektronicky riadený diferenciál na zadnej náprave, ktorý tiež prispieva k trakcii, jazdnej stabilite a dynamike modelu Macan. Turbo.

Modely Macan so vzduchovým odpružením, ktoré je pre model Turbo štandardom, sú vybavené systémom Porsche Active Suspension Management (PASM) s elektronickou reguláciou tlmenia. Tá sa dá kombinovať aj s odpružením s oceľovými pružinami ako voliteľnou výbavou.

PASM teraz obsahuje aj tlmiče s dvojventilovou technológiou. Vďaka rozsiahlejšej mape tlmičov je výsledkom širšie spektrum medzi komfortom a výkonom. Vďaka tomu sú rozdiely medzi jazdnými programami ešte citeľnejšie. Macan má po prvýkrát voliteľné riadenie zadnej nápravy s maximálnym uhlom natočenia volantu päť stupňov. Umožňuje kompaktný polomer otáčania 11,1 metra v mestskej premávke a pri manévrovaní, a zároveň umožňuje výnimočnú jazdnú stabilitu pri vyšších rýchlostiach, čomu výdatne napomáha dôsledné a presné riadenie prednej nápravy, ktorým je značka známa. Od roku 2014 dodalo Porsche na celom svete viac ako 800 000 exemplárov modelu Macan. Tento úspech bude pokračovať aj s týmto plne elektrickým nástupcom, ktorý sa vyrába s čistou uhlíkovou neutralitou v závode Porsche Plant v Lipsku. Nové modely budú dodané prvým zákazníkom v priebehu druhého polovici roka.

Odkaz na pôvodný článok.

Porsche Fans

Porsche Fans Slovakia je neformálne združenie automobilových nadšencov Porsche na Slovensku. Email: info@porschefans.sk Porsche Fans Slovakia je registrované občianske združenie na Ministerstve vnútra SR pod číslom VVS/1-900/90-44668 - 1 IČO: 42390281 DIČ: 2120766670

Prihlásiť sa k odberu noviniek


    Podporte nás

    Pomôžte nám rozvíjať komunitu, podporte nás darovaním 2% dane z príjmu.

    © 2022 Porsche Fans Slovakia