Špičkový podvozok Porsche Active Ride kombinuje komfort a dynamiku

Nová Panamera je športový automobil aj cestovný sedan – a vďaka novému Porsche Active Ride podvozku ponúka zážitok z jazdy, ktorý stanovuje nové štandardy.

Športový automobil a cestovný sedan, agilita plus komfort – to je cieľom modelu Porsche Panamera. Keď sa ide o vývoj podvozku, predstavuje to výzvu, pretože vývojové ciele optimálnej trakcie a športového prechádzania zákrut sú v rozpore s komfortom jazdy a naopak.

Tento kompromis je v novej Panamere vyriešený voliteľným podvozkom Porsche Active Ride. Porsche strávilo šesť rokov prácou na systéme, ktorý umožňuje novej Panamere prispôsobiť sa akejkoľvek situácii na ceste. Vyrovnáva nedokonalosti vozovky tým, že ich izoluje. Zároveň má za cieľ ponúknuť mimoriadny zážitok z jazdy vďaka nadviazaniu úzkeho kontaktu s vozovkou. „Vozidlo sa môže pochváliť ovládaním karosérie – ale napriek tomu zostáva agilné aj na pretekárskej trati“ vysvetľuje Ingo Albers, vedúci pohonných systémov spoločnosti Porsche. Dizajn sa mení v závislosti od jazdného režimu (Normal, Sport a Sport Plus) ale výhody systému sa prejavujú vo všetkých troch režimoch.

Podvozok umožňuje aj nové funkcie – automaticky zmenšuje náklony a nakláňanie vo všetkých jazdných režimoch. Karoséria preto zostáva vo vodorovnej polohe. Okrem toho prispôsobuje rozloženie zaťaženia kolies priľnavosti a v režime Sport Plus znižuje podvozok pri prudkom prejazde zákrutami.

Výsledkom je lepšia trakcia vo všetkých situáciách. Stlačením tlačidla dokáže inovatívny podvozok viac než len kompenzovať pohyby karosérie. Panamera sa potom nakláňa do zákruty ako motocykel. Alebo sa nakláňa dopredu pri zrýchľovaní a dozadu pri brzdení ako vrtuľník, aby sa boli jednotlivé situácie pohodlnejšie. Systém dokáže dodatočne zdvihnúť karosériu, aby sa cestujúcim ľahšie nastupovalo a vystupovalo.

Voľnosť pohybu pre dostatočný komfort

Konštrukcia nového odpruženia sa nedá porovnať s bežným podvozkom. Stabilizačné tyče zvyčajne robia nápravy tuhými, aby sa znížilo nakláňanie. Porsche sa však v systéme Porsche Active Ride s týmito výzvami vysporiadalo. Panamera absorbuje nerovnosti na ceste napríklad v ľavej prednej časti bez toho, aby sa prenášali pohybu na karosériu alebo pravú prednú vzperu.

Konštruktéri tak majú väčší priestor na zvýšenie komfortu. Valivý pohyb sa však musí absorbovať na iných miestach. V bežnom podvozku sú to tlmiče, ktoré pohlcujú vibrácie. Ale aktívne tlmiče nového podvozku dokážu viac – systém stabilizuje vozidlo individuálnym ovládaním kolies. Pre napríklad koleso môže byť rýchlo pritlačené k vozovke alebo naopak – stiahnuté do podbehu. Na tento účel je každý tlmič vybavený elektricky ovládaným hydraulickým čerpadlom, ktoré tlačí hydraulický olej neustále pod vysokým tlakom, aby aktívne riadil kompresiu a odskok. Riadiaci systém využíva snímače, ktoré určujú, ako má tlmič reagovať. Tieto analyzujú zrýchlenie kolies a karosérie ale aj pohyb karosérie a pružín. Na rozdiel od systémov založených na kamerách tento systém funguje za každej viditeľnosti a za akýchkoľvek podmienok na ceste.

Účinnejšie vzduchové odpruženie

Systém je určite dostatočne rýchly – má riadiacu frekvenciu 13 hertzov, čo znamená až 13 nastavení za sekundu. „Pri takejto konštrukcii teoreticky nepotrebujeme pružiny“hovorí Albers. Systém by mohol prevziať úlohu pružiny, ktorá absorbuje nárazy. To však by bolo energeticky náročné, preto je podvozok vybavený pružinou s jednokomorovou vzduchovým vakom. Tá je ešte ľahšia a účinnejšia ako dvojkomorová vzduchová pružina štandardného podvozku.

Porsche Active Ride si vyžaduje vysokovýkonný zdroj energie. V novej Panamere Turbo E-Hybrid, ho zabezpečuje 400-voltová vysokonapäťová batéria. Preto táto technológia dostupná pre verziu poháňanú spaľovacím motorom. Verzia pre plne elektrické vozidlá je vyvinutá a postupne sa bude zavádzať do budúcich športových vozidiel Porsche.

Informácie

Link na pôvodný článok. Text bol prvýkrát uverejnený v časopise Porsche Christophorus 409. Autorom textu je Mgr: Constantin Bergander, fotografie Porsche. Autorské práva: Všetky obrázky, videá a zvukové súbory uverejnené v tomto článku podliehajú autorským právam. Reprodukcia celku alebo jeho častí nie je povolená bez písomného súhlasu Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG. Pre ďalšie informácie kontaktujte newsroom@porsche.com.

Porsche Fans

Porsche Fans Slovakia je neformálne združenie automobilových nadšencov Porsche na Slovensku. Email: info@porschefans.sk Porsche Fans Slovakia je registrované občianske združenie na Ministerstve vnútra SR pod číslom VVS/1-900/90-44668 - 1 IČO: 42390281 DIČ: 2120766670

Prihlásiť sa k odberu noviniek


    Podporte nás

    Pomôžte nám rozvíjať komunitu, podporte nás darovaním 2% dane z príjmu.

    © 2022 Porsche Fans Slovakia