Výskum Arktídy v plne elektrickom pretekárskom Porsche

Poznávacia misia do Fínska s cieľom spoznať Porsche GT4 e-Performance v zamrznutej škandinávskej divočine.

Driftovanie experimentálneho plne elektrického pretekárskeho vozidla s výkonom 800 kW (1 088 k) medzi borovicami v odľahlom fínskom lese nie je pre každého predstavou typického prieskumu trhu. Ale nie každý rozmýšľa ako Oliver Schwab a Björn Förster. Koncom decembra 2023, približne 170 kilometrov severne od polárneho kruhu vo fínskom Levi, dohliadali tieto dve kľúčové postavy vývojového programu Porsche GT4 e-Performance na nezvyčajnú a nezabudnuteľnú mediálnu udalosť, ktorá mala tvoriť ďalšiu dôležitú misiu na zistenie faktov pre budúcu víziu zákazníckych pretekov Porsche.

Počas uplynulých 18 mesiacov bol koncept plne elektrického pretekárskeho vozidla na svetovom turné, projekt ktorý riadil  Schwab, začal turné na Festivale rýchlosti v Goodwoode v lete 2022 a potom putoval po Európy, USA a Ázie. A pred jeho príchodom do Austrálie v marci tohto roku, v čase výstavy na treťom kole poslednej sezóny Veľkej ceny Formuly 1, sa vozidlo presunie do mrazivej divočiny severného Fínska na testovanie v extrémne chladnom počasí.

Toto testovanie sa uskutočnilo v domovskom stredisku Porsche Ice Experience. Porsche Driving Area sa rozprestiera na celkovej ploche 422 000 metrov štvorcových a ponúka optimálne tréningové možnosti na dvoch tréningových plochách s rôznymi 32 rôznymi jazdnými dráhami. Na 1 350 jazdcov čaká flotila 123 rôznych modelov Porsche účastníkov, ktorí pricestujú z celého sveta, aby sa zúčastnili na celkovo 36 podujatiach – ktoré začínajú každý január.

Pneumatiky s hrotmi

Aby bol model GT4 e-Performance pripravený na takéto prostredie, bol vybavený pneumatikami s hrotmi a odpružením s dlhším zdvihom, aby sa zvýšila svetlá výška v podbehoch kolies a pod vozidlom. Centrálny prívod vzduchu bol zaslepený keďže vonkajšie teploty sú nízke a podvozok bol vybavený hliníkovou ochranou podvozku. Inak však GT4 e-Performance nevyžadoval žiadne ďalšie úpravy a využíva rovnaký inovatívny olejom chladený pohonný agregát EV, ktorý dokáže dodať výkon 800kW alebo 1 088k v kvalifikačnej nastavení.

Každá doterajšia zastávka na turné GT4 e-Performance priniesla tímu nové príležitosti na získavanie informácií o vozidle aj o širšej vízii elektrifikovaného motoristického športu. V Levi bola pozvaná vybraná skupina medzinárodných motoristických novinárov, aby preskúmala dynamické schopnosti vozidla a hranice priľnavosti na špeciálne vybudovanom ľadovom okruhu. Spolu s víťazom Le Mans a továrenským jazdcom Porsche Richardom Lietzom, ktorý je neoddeliteľnou súčasťou vývojového tímu GT4 e-Performance, sa skupine podarilo rýchlo využiť kombináciu okamžitého krútiaceho momentu a pohonu všetkých kolies, driftovať s vozidlom v rýchlosti po úzkej a technickej trati.

Dať novinárom šoférovať vozidlo nám umožnilo nadviazať s nimi dialóg, dozvedieť sa o ich očakávania a emocionálne reakcie na vozidlo“ vysvetľuje Schwab. „Plán vývoja sa netýkal len výkonu, ale aj obchodnej použiteľnosti, a podujatia, ako je toto, nám ponúkajú cenný šancu získať viac informácií a poznatkov o trhu. Napríklad, ak uvažujeme o viac amatérsku, klubovú športovú úroveň zručností pre sériu pretekov s jedným vozidlom v štýle Porsche Sprint Challenge, môžeme veľa odniesť z toho, keď uvidíme, ako rýchlo sa títo novinári adaptujú na vozidlo.

Štúdium každého aspektu GT4 e-Performance

Podujatie poskytlo technikom spoločnosti Porsche aj príležitosť naštudovať si každý aspekt modelu GT4 e-Performance v doteraz neznámom prostredí. „Z technologického hľadiska je jedinečné podmienky v Levi veľmi zaujímavé“ hovorí Förster. „Vstupujeme do úplne novej oblasti v z hľadiska tejto technológie a na každom podujatí tejto trasy sa niečo učíme. Samozrejme, vo Fínsku, išlo predovšetkým o nízke teploty, ktoré v tomto ročnom období dosahujú cez deň až mínus 20 stupňov. Ale neuveriteľné, nemali sme žiadne problémy. Dokonca aj rýchle nabíjanie s výkonom viac ako 200 kW jednoducho fungovalo, že tam na zamrznutom jazere.

Nielenže sa vozidlo v takýchto podmienkach dokázalo dobiť na plnú kapacitu za 20 minút, ale jeho jedinečný systém chladenia olejom mu umožnil aj dokonale regulovať prevádzkovú teplotu hnacieho ústrojenstva a udržiavať optimálnu teplotu 45 stupňov Celzia pre čo najlepší výkon. Pre túto etapu turné Förster a jeho tím vybavili vozidlo aj experimentálnou funkciou na zlepšenie schopnosti vozidla driftovať, ktorá posiela všetok výkon na zadné kolesá pri súčasnom stlačení brzdového aj plynového pedála. Realizácia tejto funkcie trvala len hodinu, čo je ďalší cenný príklad toho, ako ľahko a rýchlo sa dajú prispôsobiť jazdné vlastnosti elektrických vozidiel.

Úroveň priľnavosti vozidla GT4 e-Performance je veľmi vysoká, takže musíte byť dosť odvážni, aby ste sa na malej dráhe cez les kĺzali“ hovorí Förster. „Ale auto je tak ovládateľné a logicky sa riadi a s touto funkciou celkom skoro každý s ním sebavedomo driftoval po vlastne dosť komplikovanej trati.

Vnímanie auta je veľmi pozitívne

Reakcie hostí boli veľmi pozitívne, čo podčiarkuje potenciál športového účelového elektromobilu, ktorý dokáže vyvolať tú správnu mieru nadšenia a angažovanosti aj u tých najskúsenejších nadšencov. Toto podujatie je povzbudivým míľnikom na turné GT4 e-Performance, ktorého hlavným cieľom bolo zistiť globálnu mienku potenciálnych zákazníckych tímov a organizátorov seriálov. „Popri technologických a logistických zisteniach turné bola celková odozva nášho publika ohromujúca, nech sme boli kdekoľvek na svete“ hovorí Schwab. „Po celej Európe, v Severnej Amerike a potom v Ázii je záujem vysoký a vnímanie vozidla veľmi pozitívne. Keby sme nevideli autentické emócie a skutočnú vášeň, teda veci, ktoré sú základom všetkých motoristických aktivít, bolo by to znepokojujúce. Za posledné dva roky však GT4 e-Performance ukázal, že takúto odozvu dokážeme vytvoriť. A to nás skutočne motivuje pre to, čo nás čaká v nasledujúcich rokoch.

Link na pôvodný článok.

Pridaj komentár

Porsche Fans

Porsche Fans Slovakia je neformálne združenie automobilových nadšencov Porsche na Slovensku. Email: info@porschefans.sk Porsche Fans Slovakia je registrované občianske združenie na Ministerstve vnútra SR pod číslom VVS/1-900/90-44668 - 1 IČO: 42390281 DIČ: 2120766670

Prihlásiť sa k odberu noviniek


    Podporte nás

    Pomôžte nám rozvíjať komunitu, podporte nás darovaním 2% dane z príjmu.

    © 2022 Porsche Fans Slovakia